Twijfel jij ook wel eens of je ‘goed genoeg bent’ om te gaan doen wat je wilt doen? Twijfel je of je wel iets ‘bij te dragen’ hebt, want er zijn al zoveel mensen bezig met hetgeen wat jij wilt doen? Ben jij zo’n jonge ondernemer die de weg kwijtraakt wanneer je al die andere mooie websites, blogs en uitspraken ziet en denkt ‘dat kan ik toch nooit allemaal doen?’

En dat klopt! Je kunt het ook niet allemaal. Het mooie is dat het natuurlijk ook helemaal niet nodig is dat te willen. De sleutel tot succes is elk moment opnieuw een eerste stap te zetten. Leer jezelf heel goed kennen, weet wie jij bent, wat je goed kunt en met name wéét waar jij mee worstelt. Als jij jouw frustraties om kunt zetten in actie dan zit daar een eerste sleutel tot jouw bijdrage aan de wereld. Jij hebt op dat moment jouw eerste sleutel tot succes gevonden: jouw manier om waardevol te zijn. Dan ben je al uniek genoeg. Zoals bijvoorbeeld de coach die haar pijn van kinderloos zijn omzette in een manier om nu vrouwen te helpen hun eigen leven op te bouwen. Of de jonge mindfullness trainster die zichzelf nog te jong vond maar juist daardoor jonge, net-afgestudeerde of startende – zichzelf voorbij lopende – vrouwen kan begeleiden om bij zichzelf te blijven. En wat vinden jullie van de diëtiste die eigenlijk worstelt met ‘de perfecte keuzes maken’ en erachter kwam dat ‘mogen genieten van eten’ veel meer te maken heeft met mindset, minder-zwart wit denken, dan met het geven van een ‘welles-nietes ‘lijstje’.

Als je namelijk in denken verzandt en nagaat ‘hoe jij, net als die ander, waardevol kunt zijn’, dan betekent dat wellicht dat je denkt dat je het nu nog niet bent. En als jij het nu nog niet bent en zij wel dan ‘hoor je er niet bij’, dan speel je dus nog niet mee.Dan maak je jezelf kleiner dan je zou hoeven zijn. Want ook nu, vandaag, zoals jij bent ben je al waardevol. Je hebt vrienden, collega’s en kennissen die jou waardevol vinden, die je energie waarderen, je om raad en advies vragen, vinden dat je goed kunt luisteren. Jouw waarde is er al, hij behoeft alleen wellicht wat meer zichtbaar te worden. Ik zag een trainer ‘fysieke weerbaarheid’ worstelen met online-media terwijl hij wel graag even een bak koffie bij iemand komt halen. En uit die gesprekken altijd wel weer klanten kreeg. De vraag is dan; moet je wel online? Als hij zijn diensten ook kan aanbieden aan scholen in het kader van ziektevervanging voor een gymdocent vind hij zijn klanten dan online of kan hij beter in real life eens wat mensen opzoeken?

Veel bloggen, een e-course, een gratis weggever, een lijstje aanbevelingen, elke dag een kekke qoute… Ja je mág het natuurlijk allemaal doen. Tuurlijk mag jij die waarde toevoegen. Maar het hóéft niet. Je bent niet minder als je het niet doet, niet hebt. Je zet jezelf alleen nog niet zo ‘in de etalage’ als wellicht zou kunnen. Op welke manier wil jij in die etalage staan? Zou jij eerder een ebook lezen of een online seminar volgen Vind jij aanbevelingen eigenlijk belangrijk op een website, of geloof je meer in de antwoorden die iemand geeft als je een mail stuurt of opbelt? Grote kans dat de antwoorden die jij hierop geeft ook de antwoorden zijn van degenen die jij in eerste instantie aan zou willen trekken. Begin dus bij jezelf! Zet die eerste stap… Als jij natuurcoach bent en blij wordt van de natuur en je dagelijkse wandeling dan zie ik liever een foto met korte uitleg dan een technische blog ‘waarom dat ‘naar buiten gaan’ zo goed voor me is. Door je passie te delen steek je mij weer aan. Meer is niet nodig. Jouw vlammetje kan ver dragen!

Het hoeft niet perfect te zijn. Dat is één van de zaken die ik maar blijf herhalen. Afgelopen maand heb ik 7 mensen (waarvan ik het weet) zover gekregen dat ze hun bedrijfswebsite online zetten ondanks het feit dat hij nog niet ‘af’ was. En de reacties die ik vervolgens terugkreeg waren vrijwel identiek ‘jee, dit had ik veel eerder moeten doen, Nu hij online staat kijk ik niet meer naar ‘wat er nog niet goed aan is’, maar naar ‘wat ik er vandaag nog even aan kan verbeteren’. Door te accepteren dat je jezelf ontwikkeld en elke kans aangrijpt om te groeien, er ‘iets bij te doen’ en te verbeteren kom je steeds verder’. Ja, in de praktijk betekent dit dat degenen die wellicht je eerste 50 e-books hebben gedownload een minder ‘af’ exemplaar hebben gekregen. Maar wat belet je om deze mensen nog eens te mailen met een aantal tips, artikelen én de link naar je nieuwe herziene uitgave? Blijf ontwikkelen, blijf bij jezelf. Al doe jij exact hetzelfde als 10 anderen dan nog maakt jouw persoonlijkheid, wie jij bent, uiteindelijk het verschil!