In de zomer van 2015 zat ik op een terrasje. Goed gesprek, fijn gezelschap.
Ze vroeg zeer geïnteresseerd hoe het ging met mijn bedrijf..
Ik vertelde dat het goed ging en trots was
Mompelde ook iets over ‘dat ik nog altijd geen eenduidig verhaal heb’
Bijna alsof het een verontschuldiging was…
alsof mijn bedrijf daarmee niet goed genoeg zou zijn.

Ik voelde de dubbelheid in mijn boodschap.
Ergens was ik namelijk rete trots op wat ik allemaal doe.
Dat ik mezelf met al mijn kennis en kunde
meeneem in een vraag die aan me gesteld wordt
En in plaats van een ‘vooropgesteld antwoord’ te hebben,
ben ik in staat mijn verkooppraatje aan te passen aan degene die tegenover me staat.

Maar toch… het zat me ergens niet lekker. Ik had er de woorden niet voor.
het voelde alsof ik nog niet volledig geaccepteerd zou zijn als ondernemer
Als ik mijn WHY of kernboodschap niet helder heb.
En niet dat ik op zoek was naar mijn verhaal of bezig was met doelgroepbepaling
maar het zou soms wel fijn zijn om een elevator pitch te hebben..
Gewoon voor de momenten dat ik voelde dat ik hem nodig had…

We zaten daar, namiddag, genietend van de zon en een koele Radler.
Filosoferend over wáárom we eigenlijk een waaròm zouden moeten hebben…
Toen ik ineens, vanuit het niets, een flats vogelstront op mijn arm had.
Terwijl ik mijn arm probeerde schoon te maken met alles wat binnen handbereik lag,
lag mijn vriendin dubbel van het lachen.

Je moet er gewoon schijt aan hebben, zei ze. 
Dát is overduidelijk de boodschap!
Zei ze me al gierend van het lachen,
terwijl ze me een zakdoekje aangaf
om de troep mee op te ruimen.

En ach, misschien heeft ze wel gelijk.
Zit daar een kern van waarheid in:
Schijt aan iedereen die zegt dat je een ‘waarom’ dient te hebben.
Als jij niet graag aan 1 soort project werkt, dan heb je daarmee al een probleem
Als jij meer kunt dan in je twitter bio past dan ‘snappen’ anderen je aanbod niet meer?

Terwijl jij jezelf in het werk wat je doet juist jezelf meeneemt.
al je kennis en ervaring
al je plussen en je minnen
al je creativiteit en invoelendheid
al je mogelijkheden en variaties
al je eigenheid en uniekheid

Als je wacht op je waarom voordat je aan de slag gaat
Als je wacht op je passie voordat je een keuze maakt
Als je wacht op je pitch voordat je op mensen afstapt
dan mis je vele kansen.

Want je passie ligt niet in de hoek van een kamer te wachten tot jij er tegenaan loopt.
Je doelgroep bepaal je door te ervaren wat bij je past en wat niet
En je elevatorpitch vind je in de herhaling van woorden die je gebruikt

Wees niet bang om te proberen, te beginnen te ontdekken.
De weg verschijnt aan degenen die durven te lopen.
Heb schijt aan wat een ander je voorschrijft!
Jij bepaald wat goed genoeg is.

Jij bepaalt hoe je jezelf verkoopt.
Jij bepaalt daarmee wat je in de toekomst wilt gaan doen.
Speel er mee, ontdek, maak fouten en verander.
Wees eerlijk en duidelijk over wie je bent en wat je kunt.
En laat jouw boodschap desnoods tijdelijk zijn ‘dat je geen why-boodschap hebt’.
Ook zonder ben je goed genoeg!!