Zichtbaar maken… dat was het doel! En dus gingen mijn gedachten automatisch naar nieuwe kekke bedrijfsfoto’s, een ‘over mij’ pagina op mijn website waarop ik zou beschrijven wat ik doe. En tegelijkertijd kwam er een ‘pfff nou nee’ gedachte over me heen. Want ik was na de vakantie vijf kilo aangekomen en de foto’s zouden beter zijn als die er weer af zouden zijn. En de over-mij pagina, die kon ik niet ‘zomaar’ even schrijven. Daar wil ik natuurlijk het liefste én een profi pagina waarna iedereen gelijk klant van me zou worden én mijn eigenheid erin laten zien…
Een moedeloos gevoel maakte zich van me meester. En een paar dagen wachtte ik af om te zien of er iets ontstond. Toen dit niet zo was besloot ik me niet zomaar over te geven. Ik wilde immers zichtbaarheid en ging er dus voor! In die tijd deed een ondernemer een online challenge en ik deed mee om te kijken of ik daarmee de flow kon vinden die ik nodig had ‘mijn’ pagina te schrijven. Ze klonk goed. Had een fantastisch winstgevend bedrijf gebouwd. En gunde mij dit natuurlijk ook. En dus legde ze me uit hoe de over-mij pagina diende te zijn opgebouwd. Wat daar de boodschap mocht zijn. Welke interne linkjes er te vinden mochten zijn. En terwijl ik aan de slag ging voelde ik dat ik niet alleen een profi pagina wilde maar óók moest gaan voldoen aan de verwachtingen van mijn lezer qua opbouw en leesbaarheid….
Als ik het verhaal nu teruglees is het geen ‘hell yeah’ verhaal. Het is geen tekst die bij de ander oproept dat ze me willen volgen of met me willen werken. Want al mijn eigenheid is eruit gehaald. Vermalen tot eenheidsworst. In plaats van vertellen dat ik een voorliefde heb voor rode fireballs (ken je ze nog?) en vulpennen in alle verschillende kleuren heb, staat er dat ik van latte macchiato en dat ene merk fairtrade chocolade houdt. En hoewel het wáár is, is dat niet hetgeen waar mijn eigenheid in doorklinkt.
En het is ook niet waar jóúw eigenheid in doorklinkt...
Waarschijnlijk is er niks mis mee hoor, met jouw tekst. Met jouw foto. Met jouw verhaal. Maar het is dertien in een dozijn. Het is zo vreselijk gewoontjes. En daardoor is de ander snel met je uitgepraat. Niet onthoudt wie je bent. Terwijl je zo graag wilt laten zien wie je bent, de ander inspireren met jouw passie. Boeiend, duidelijk en betrouwbaar zijn. Want je weet dat wanneer je de ander écht kunt meenemen je het meest van waarde kunt zijn….
Jouw werkelijke verhaal spreekt namelijk van flow, van momenten waarop jij de tijd vergeet. Van eigenzinnigheid in aanpak en eigenheid. Het zijn de zaken in je verhaal die voor jou voelen als spelen, waar je simpelweg blij van wordt. En wanneer je dat verhaal vertelt wordt je er zelf door geraakt. Het is een verhaal dat je laat zien in je mooie en je mindere kanten. Een verhaal dat klopt aan alle kanten. Een verhaal dat mensen meeneemt. En jou sturing geeft in moeilijke tijden omdat het start met de wens de wereld een beetje mooier te maken.
Een kloppend verhaal is geen opgepoetste versie. Het is in feite de meest ‘raw version’ van jezelf. Het is de lastigste, maar óók de mooiste uitdaging te ontdekken wat je kunt, wat je drijft, dit verhaal te vertellen en ernaar te leven. Ingetuned op jouw intuïtie omdat je alles wat er niet mee in lijn is direct herkend. Een kloppend verhaal is het magische geheim achter elke goede verkoop en het ultieme ingrediënt van elke koerswijziging, of die nu van je bedrijf is of van jezelf. Een kloppend verhaal resoneert het beste. Zo’n verhaal verkoopt zichzelf nu eenmaal!
—————————
In Magie in je Begeleiding leer je de technieken om te leren vertrouwen op wat je te doen hebt hier. Leer je hoe je je missie kunt leven. Niet denkend vanuit banen of kansen, maar vanuit doen en ontdekken. Vanuit het principe dat je het je ziel gunt om hierin te groeien, te ontwikkelen. Zodat je bij kunt dragen met je fantastische werk. Meer impact kunt maken. Voorbij angsten. Vertrouwend op intuïtie. Zichtbaar durft te zijn. We zijn allemaal anders, niemand is gelijk. Hou jij niet van standaard lijstjes en methodes? Heb jij het Lef om te Stralen? En gun je het jouw klanten ook? Schrijf je in voor de volgende opleiding!