Achtergrond van de oefening “Dirigent”

Deze oefening sluit aan bij Karen Barads concept van materiële verbeelding en agency. In plaats van de klassieke scheiding tussen subject (jij) en object (de muziek) te hanteren, laat je je lichaam en beweging samensmelten met de klanken. Hoewel jij de muziek niet direct beïnvloedt (tenzij iemand met je meekijkt en het geluid op jouw bewegingen harder en zachter zet), beïnvloedt de muziek jou wél degelijk. Je lichaam reageert, beweegt, anticipeert en speelt mee in een dynamisch proces. Er is geen harde scheiding tussen jou en het geluid; je bent geen passieve luisteraar, maar een onderdeel van de ervaring.

De opdracht

Zoek een prachtig dramatisch muzieknummer uit. Zet de radio goed hard. Jij bent de dirigent van het orkest of de band die het nummer ten gehore brengt.

Voor de buitenwereld is het natuurlijk het leukst als je in de tuin of op je balkon gaat staan. Of ’s avonds in de woonkamer, lamp aan en raam open. Maar dat is wellicht voor de gevorderde beoefenaar. Doe wat goed voelt voor jou en laat de ware dirigent in je naar boven borrelen.

Voel hoe de muziek niet alleen uit de speakers komt, maar door je heen stroomt. Jouw bewegingen ontstaan niet vóór of ná de klanken, maar in hetzelfde ritme, als een voortdurende samensmelting van geluid, energie en expressie. De muziek en jij zijn geen gescheiden eenheden. Jullie vormen samen een beweging, een moment, een ervaring.

Speelkwartier anders kijken

Speelkwartier oordeeluitstel

Speelkwartier creatief denken

Speelkwartier improviseren

Speelkwartier belevenissen

Speurtocht nieuwsgierigheid

Speurtocht eigenzinnig kijken

Speurtocht inspiratie opdoen

Speurtocht interpretaties

Speurtocht belevingen

Schatzoeker groots dromen

Schatzoeker alledaagse zaken

Schatzoeker eigenheid

Schatzoeker storytelling