Achtergrond van de oefening “Divergeren”
Divergent denken helpt je om patronen te doorbreken en nieuwe perspectieven te ontdekken. Het filosofische idee van intra-actie laat zien dat dingen niet vastliggen in een bepaalde categorie, maar dat hun betekenis afhankelijk is van de relaties waarin ze zich bevinden. Door objecten los te trekken van hun vanzelfsprekende samenhang, ervaar je hoe flexibel de werkelijkheid eigenlijk is.
De opdracht
Kies zes voorwerpen in je omgeving en zoek bij elk een reden waarom het niet bij de verzameling past. Bijvoorbeeld:
Muis, Beeldscherm, Toetsenbord, Drumstel, Appel, Etui
– De appel, omdat die als enige gegeten kan worden.
– Het beeldscherm, omdat het als enige licht geeft.
– De etui, omdat die alleen nut heeft als er iets anders in zit.
– De muis, omdat dit meer betekenissen heeft en de enige is met maar één lettergreep.
– Het drumstel, omdat het als enige geluid maakt.
– Het toetsenbord, omdat het als enige woord in de tweede helft van het alfabet staat.
Voor álles is er wel een reden waarom het er wel of juist niet bij past. Durf jij verder te denken dan de standaard werkelijkheid?