Achtergrond van de oefening “Reclame”

Deze oefening speelt in op het idee dat taal en betekenis geen objectieve representaties zijn, maar actief vormgeven hoe we iets ervaren. Waarneming en realiteit staan niet los van elkaar, maar samen ontstaan in interactie. Door iets simpels als een maaltijd te verkopen alsof het een revolutionair product is, ontdek je hoe taal en framing de beleving beïnvloeden en versterken.

De opdracht

Heb je een bord eten voor je neus? Perfect, dan ben je er al klaar voor. Kies anders iets wat je lekker vindt en beschrijf het op een manier die zo associatief, smaakvol en kleurrijk mogelijk is.

Je krijgt de kans om je innerlijke teleshopping-presentator los te laten. Denk aan de uitbundige stijl van de nineties Tell Sell reclames met “amazing Mike”, waarin alles groter, beter en spectaculairder werd gemaakt. Jouw maaltijd is niet zomaar een hap eten, maar een culinair meesterwerk dat het leven verandert.

Breng je gerecht aan de man met ongekende passie. Laat je zogenaamde publiek watertanden met jouw woorden, trek ze mee in de sensatie van elke hap, laat ze voelen hoe de smaken exploderen en waarom ze zonder dit gerecht nooit meer hetzelfde naar eten zullen kijken.

Be amazing.

Speelkwartier anders kijken

Speelkwartier oordeeluitstel

Speelkwartier creatief denken

Speelkwartier improviseren

Speelkwartier belevenissen

Speurtocht nieuwsgierigheid

Speurtocht eigenzinnig kijken

Speurtocht inspiratie opdoen

Speurtocht interpretaties

Speurtocht belevingen

Schatzoeker groots dromen

Schatzoeker alledaagse zaken

Schatzoeker eigenheid

Schatzoeker storytelling