Achtergrond van de oefening “Voicemail”

Volgens Karen Barads agential realism ontstaat betekenis niet alleen door wat je doet, maar ook in hoe anderen jou benaderen en in welke context je jezelf plaatst. Een voicemail lijkt simpel: een boodschap waarin jij vertelt waarvoor mensen jou kunnen bereiken. Maar wie jij ‘bent’ voor anderen, ontstaat in intra-actie met hoe ze jou zien en wat ze van je verwachten.

Deze oefening laat je spelen met hoe jij jezelf presenteert, maar niet op de manier waarop je CV of LinkedIn-profiel dat zou doen. Door een humoristische of onverwachte optie toe te voegen, zie je hoe identiteit niet vastligt, maar ruimte heeft voor speelsheid, contrast en verrassing.

De opdracht

Wanneer je een bedrijf opbelt, krijg je vaak een keuzemenu om bij de juiste afdeling terecht te komen. Jouw privé-voicemail heeft natuurlijk niet zo’n optie. En toch is het fijn voor mensen om te weten waarvoor ze bij jou terechtkunnen.

Stel je voor dat je voicemail zegt:
“Dit is de telefoonbeantwoorder van Marieke. Kies 1 voor al je vragen over opvoeden. Kies 2 voor een online coachgesprek. Kies 3 voor oordopjes of kies 4 voor een extra rolletje dik behang om je kinderen achter te plakken.”

Wat zou er bij jou op de voicemail komen als je weergeeft wat je doet of waar je in gelooft, met daarbij ook een gekke, afwijkende of humoristische optie?

Maak jouw eigen keuzemenu en ontdek hoe speelsheid niet alleen grappig is, maar ook nieuwe inzichten geeft over hoe je jezelf presenteert en wat je zichtbaar maakt voor de wereld.

Speelkwartier anders kijken

Speelkwartier oordeeluitstel

Speelkwartier creatief denken

Speelkwartier improviseren

Speelkwartier belevenissen

Speurtocht nieuwsgierigheid

Speurtocht eigenzinnig kijken

Speurtocht inspiratie opdoen

Speurtocht interpretaties

Speurtocht belevingen

Schatzoeker groots dromen

Schatzoeker alledaagse zaken

Schatzoeker eigenheid

Schatzoeker storytelling