Mijn Lief werkt in het praktijkonderwijs. Met veel liefde en plezier zie ik hem zijn werk doen en ‘s avonds aan de keukentafel vertelt hij met liefde over zijn leerlingen en de streken die ze uitgehaald hebben. Onvermoeid zet hij zich voor hen in en de verbinding en het respect lijkt wederzijds te zijn zoals blijkt uit zijn verhalen.
In de afgelopen jaren heb ik al veel gekke acties voorbij zien komen. Mijn Lief durft zichzelf voor gek te zetten en zich volledig te geven. Zo zag ik hem bijvoorbeeld eens in een filmpje toen hij een wedstrijdje deed in zijn klas of ze het dictee het beste deden zonder of mét externe afleiding. Dit deed hij omdat zijn leerlingen dachten dat ze konden multitasken, zeven zaken tegelijk doen inclusief met elkaar kletsen en tóch hun werk af zouden hebben. Om dit te bewijzen las hij twee keer een dictee voor, de ene keer netjes in stilte, de tweede keer terwijl hij huppelde door de klas, met de lamp knipperde, tegen tafels aanstootte en de radio hard aan had staan.
Tijdens de laatste week voor de kerstvakantie liet hij zich ‘opsluiten’ in de schoolkantine waar hij 3 dagen met collega’s doorbracht zonder te eten terwijl ze met opdrachten geld ophaalden voor Serieus Request. Op enkele filmpjes staat hij volledig uit zijn dak te gaan op het vliegerlied, dansend, bewegend, zingend en vreselijk veel lol hebbend. Twee meter en drie centimeter inclusief oranje gekke punthoed om het beeld compleet te maken.
Dat hij dit ‘doet’ ben ik inmiddels gewend. Ik geniet ervan en zijn leerlingen blijkbaar ook. Maar vorig jaar ging hij nog een stap verder. Hij monteerde een filmpje (op de muziek van ‘ik ben anders dan de rest’) met onder andere bovenstaande beelden aangevuld met vele, vele anderen waarin goed te zien was ‘wie hij was’, dat hij ‘anders durfde te zijn’ en daar helemaal oké mee was.
En toen, tijdens de tweede of derde week van het schooljaar, je weet wel, het moment waarop de groep zich aan het vormen is en iedereen zich gaat meten naar de standaard van de groep, liet hij dit filmpje zien met de boodschap ‘als ik mag zijn wie ik ben, dan mogen jullie dat ook’….
Toen hij me dat vertelde vond ik mijn Lief zo mogelijk nog Liever dan Lief.
Wát een mooie opdracht om samen met je klas aan te gaan!