Voor veel hoogsensitieve mensen is het gevoel dat ze vroeger hadden met Sinterklaas (wanneer de grote speelgoedboeken weer de brievenbus ingleden) exact hetzelfde gevoel dat ze krijgen wanneer ze een lijstje met talenten of kwaliteiten krijgen waar ze uit mogen kiezen.
Terwijl ze van pure keuzestress al het zweet bijna in de bilnaad hebben lopen worden ze ook nog eens afgeleid door gróte gedachten. Gedachten die je wellicht nog van vroeger herkent… zoiets als: ik kan toch niet én dat droomkasteel én die megadoos vragen, dat kan nooit beide in mijn schoen passen. En dadelijk word ik gezien als hebberig en krijg ik helemaal niets…. In de grote-mensen-wereld zien die er wellicht meer uit als ‘wanneer ik zeg dat dit mijn talent is dan moet ik dan ook kunnen bewijzen en toch vooral niet door de mand vallen’, waarmee we onszelf dwarszitten.
In loopbaantrajecten wordt ook vaak gewerkt met dingen als ‘je belangrijkste waarden’. En in tegenstelling tot onze talenten zijn hoogsensitieve mensen daar dan juist weer scheutig in. We worden bijvoorbeeld dáár blij van én daar én dat mag ook niet ontbreken én we willen ook dat nog wel om een betere wereld te creëren… Die waarden zo scheutig uitdelen is net als de hele zak van Sinterklaas vullen met nietszeggende schoencadeautjes.
En zo eindigen voor hoogsensitieve mensen met een ontevreden gevoel na een traject, met hun armen vol zaken waar ze zelf niet om gevraagd hebben en eigenlijk weinig mee kunnen..
Lastig dus. Maar niet onmogelijk?
Als hoogsensitieve of begaafde mensen de vraag krijgen: ‘Stel jezelf eens voor, wie ben je?’, is het al lastig te antwoorden, want je naam heb je, maar bén je niet. Net zoals een baan, een woonplaats of een gezin je niet definiëren. Maar hoe dan wel te antwoorden? Zij vragen zich af hoe je jezelf kunt pinpointen op variabelen die morgen anders kunnen zijn. En in het verlengde daarvan.. hoe kunnen ze zichzelf verkopen aan een wereld waarin ze zelf al gek worden van de commercie en opgeblazen beloften?
Het is de diepere verwerking van omgevingsprikkels – de kern van hoogsensitiviteit – die hen belemmert in het vinden van de juiste woorden. En het is exact ook hier gelegen waar de oplossing voor ‘dit probleem’ gezocht mag worden. Dat doen we dus niet met goed bedoelde adviezen zoals ‘wees jezelf’ en ‘volg je passie’ of ‘hou van jezelf en de wereld gaat van je houden’. Wanneer we dat tegen iemand zeggen zal deze er wellicht meer van balen ‘dat dat dus ook nog niet lukt’ dan dat het motiveert om aan de slag te gaan…
Maar wat dan wel?
Het is prima wanneer jouw clienten of klanten zichzelf kunnen zijn. Maar durven ze ook MERKwaardig te zijn? Weten ze waarin ze opmerkelijk zijn en in welke omgevingen ze op hun best zijn? Als je antwoord vindt op deze vragen en er met personal branding mee aan de slag gaat dan ontstaat verandering. De verandering die ze vaak willen zien in de wereld creëren ze zo zelf. Lees hier meer over de opleiding die we aanbieden.